زرشک پلو با مرغ ، اگر به صورت حرفه ای درست شود٫ تبدیل به یکی از خوشمزه ‌ترین غذاهای ایرانی میشود که در مهمانی‌ها و مراسم خاص جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذا از ترکیب برنج دم شده همراه با زعفران، مرغ سرخ‌شده، زرشک تفت داده شده، رب گوجه فرنگی٫ خلال پسته و طعم دهنده هایی مانند فلفل دلمه ای و آلوی برقان درست میشود. طعم ترش و شیرین زرشک در کنار زعفران و مرغ سرخ شده، طعمی بی‌نظیر و دلچسب به این غذا می‌بخشد و همین امر در گذر زمان٫ این غذا را تبدیل به یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی کرده است. زرشک پلو به صورت مجلسی حتما میبایست با ران یا سینه مرغ سرخ شده درست شود و برای تزیین این غذا از خلال بادام، خلال پسته، زعفران دم ‌کرده و استفاده شود. سرو این غذا در مهمانی‌ها و مراسم رسمی و یا رستورانهای مجلل٫ اگر به صورت اصولی درست شود٫ همواره این سوال را به ذهن آنهایی که دارند از خوردن این غذای بینظیر ایرانی لذت میبرند٫ می آورد که حقیقتا طرز تهیه زرشک پلو با مرغ رستورانی مجلسی چگونه است؟ اصولا فوت و فن های درست کردن زرشک پلو با مرغ به صورت حرفه ای چیست؟

مواد مورد نیاز برای تهیه زرشک پلو رستورانی با مرغ مجلسی:

برنج٫ ران یا سینه مرغ با استخوان٫ پیاز٫ رب گوجه فرنگی٫ زعفران٫ زرشک٫ فلفل دلمه ای٫ سیر٫ آلوی برقان٫ زرد چوبه٫ روغن٫ هل٫ نمک٫ فلفل سیاه و خلال پسته
 

 طرز تهیه:

 

 برنج را خوب شسته و به مدت 30 دقیقه در آب و نمک خیس کنید. سپس در آب جوش بریزید٫ بسته به نوع برنج بین ۸ تا ۱۲ دقیقه بجوشانید٫ آب کش کنید و در قابلمه ای جداگانه دم کنید.

 

سینه مرغ یا ران مرغ را در آب نمک ۵ درصد به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید (فوت و فن اول) تا بوی زهم مرغ گرفته شود.

 

سپس تکه های سینه و ران مرغ را در قابلمه ای همراه با آب٫ زردچوبه٫ هل٫ چند حبه سیر٫ فلفل دلمه ای و پیاز به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید (فوت و فن دوم) تا بوی زهم مرغ ها کاملا گرفته شود و به مغز پخت شدن مرغ ها کمک شود.

 

توجه داشته باشید که برای اینکه مرغ ها کاملا منسجم بمانند و متلاشی نشوند٫ حتما از ران و سینه مرغ با استخوان استفاده کنید. (فوت و فن سوم)

 

 پیاز را نگینی خرد کرده و در قابلمه‌ای با روغن و مقدار کمی زرد چوبه تفت دهید تا نرم و طلایی شود. سپس مرغ ها را اضافه کنید و تفت دهید تا مرغ کاملا سرخ شود٫ انسجام بگیرد و طلایی شود. (فوت و فن چهارم)

 

هنگامی که مرغ ها کاملا سرخ شد٫ رب را اضافه کنید٫ مقداری دیگر مرغ ها را همراه با رب تفت دهید تا رب هم کاملا سرخ شود. سپس مقداری فلفل دلمه ای و آلوی برقان و یک قاشق شکر و یک قاشق سرکه سیب (فوت و فن پنجم) اضافه کنید و پس از کمی تفت دادن٬ مقداری آب اضافه کنید٫ درب قابلمه را بگذارید تا با حرارت ملایم حدود ۲۰ دقیقه دیگر بپزد.

 

 زرشک را به همراه زعفران دم‌کرده و کمی تفت دهید تا زرشک‌ها پف کنند. سپس مقداری شکر (فوت و فن ششم) و خلال بادام اضافه کنید و برای تزئین برنج٫ روی برنج بریزید. مقدار زیاد زرشک و زعفران در طعم بهتر سرکش برنج شما تاثیر مستقیم دارد. 

 

شاید به نظر راحت بیاید ولی مطمئن باشید تعداد رستورانهایی که زرشک پلو با مرغ خوشمزه و عالی درست میکنند زیاد نیست و به سختی میتوان این غذا را با کیفیت خوب پیدا کرد.

ولی شما مطمئن باشید اگر تمام فوت و فن هایی که در این دستور آورده شده را مو به مو اجرا کنید٬ از نتیجه کار شگفت زده خواهید شد. شاید این زرشک پلو با مرغ که شما با این دستور درست میکنید از زرشک پلو با مرغ رویایی شما در فلان رستوران نیز بهتر شود.

 

من امین درویش٫ سر آشپز مجموعه رستورانهای شب فود و کرنبری هستم. سعی کردم تمام اسرار مگوی سرآشپزهای حرفه ای رو برای درست کردن یک زرشک پلو با مرغ رویایی بهتون آموزش بدم. امیدوارم در زندگی هر چیز خوبی که بلد هستیم به هم یاد بدیم تا زندگی زیباتر بشه.

 

اگر نصف شب بود و حال و حوصله درست کردن غذا رو نداشتید یا مواد اولیش رو نداشتید میتونید تمامی غذاهای ایرانی شبانه رو از سایت شب فود سفارش بدید تا براتون درب منزل بفرستند.

 

همیشه سالم و شاد باشید.