غذاهای گیاهی خوشمزه و لذیذ برای گیاهخواران٫ وجترین ها و وگان ها

 


اگر از عاشقان استیک و برگر بپرسید که بهترین غذاهایی که میتونید در یک رستوران سفارش بدید کدوم هست٫ بدون شک یک لیست بلند بالا از انواع غذاهای گوشتی براتون آماده میکنند! ولی با کمی تامل میفهمیم که همه زیبایی های دنیای غذاهای خوشمزه در گوشت خلاصه نمیشه.

در مورد غذاهایی که بیس اونها با گوشت درست میشه مثل همین برگر و استیک واقعا حرفی نیست. اینها رو اصلا نمیشه بدون گوشت تصور کرد. مثلا یک چیزبرگر بدون گوشت رو تصور کنید! اوه! خدای من! برای من مثل لپ تاپ بدون ال سی دی میمونه! حالا واقعا شاید وگان ها بگن سویا رو با چیا میکس میکنیم و سرخ میکنیم٫ شبیهش میشه! من میگم چه کاریه! مثل این میمونه که کاغذ رو لوله کنیم و آتیش بزنیم و بگیم بکش! مثل سیگار مارلبرو میمونه!

 

 


به عنوان شخصی که سالهاست داره برای سلیقه های مختلف غذا درست میکنه از وگان ها و وجترین ها خواهش میکنم از این کارها نکنند. برید اون حس خوب دلپذیر رو در غذاهای دیگه پیدا کنید. غذاهایی که بیس اونها بدون گوشت هست و خوردن اونها بدون گوشت شاید حتی لذتی مضاعف به شما بده.

مثلا چه کسی میتونه یک لوبیا پلوی خوشمزه رو رد کنه؟ حالا بگید چند درصد خوشمزگی لوبیاپلو تو گوشت داخل اون خلاصه میشه؟ من به عنوان شخصی که عاشق برگر و استیک هستم شهادت میدم که یک لوبیا پلوی بدون گوشت و حتی بدون سویای خوشمزه٫ خیلی طعم اصیل تری نسبت به لوبیا پلوی با گوشت داره. مخصوصا اگر از دارچین و ادویه مناسب استفاده کنید.

همین مورد در مورد استامبولی پلو هم صدق میکنه.

به همین ترتیب قطعا یک ماکارونی بدون گوشت هم بسیار دلچسب و لذیذ میتونه باشه. حالا اگر دوست داشتید با سویا درست کنید! ولی اگر بدون سویا هم درستش کردید باز هم باب میل هست.

چه کسی میتونه یک کشک و بادمجان یا یک میرزاقاسمی بدون تخم مرغ رو رد کنه؟ اصلا مگه تخم مرغ داخل میرزا قاسمی به غذا طعمی میده؟! مخصوصا اگر بادمجانش رو کبابی کنیم!

در مورد انواع دلمه ها که دیگه نگم براتون! واقعا دلمه برگ مو و دلمه کلم رو حتی بدون گوشت چرخ کرده هم میشه مرد براشون! واقعا برای چه کسی مهمه که توی دلمه فلفل و بادمجان و گوجه گوشت باشه یا نباشه؟

تمامی کوفته های ایرانی مانند کوفته تبریزی٫ کوفته نخودچی٫ کوفته گردو و کوفته برنجی را میتوان بدون گوشت درست کرد و به هیچ عنوان تفاوتی حس نکرد.

تمامی خورشت های ایرانی اعم از قورمه سبزی٫ قیمه٫ فسنجان٫ هویج٫ کرفس و بسیاری از خورشت های دیگر رو میشه کاملا بدون گوشت درست کرد و از خوردنش لذت برد.

کی میتونه یک پاستای آلفردوی بدون فیله مرغ رو رد کنه؟ حتی من که گیاهخوار نیستم هم فقط طعم کره و خامه و سیر پاستا آلفردو رو دوست دارم و هیچ وقت فیله مرغ داخلش حتی در بهترین شرایط ممکن هم نتونسته جذبم کنه!

یا کی میتونه یه پیتزای مارگاریتای با سیر و ریحان و روکولای فراوان رو رد کنه؟ قطعا در تمام پیتزافروشی های سبک ناپولیتن٫ این مارگاریتای لعنتی با اون ریحان و روغن زیتون و سیر لعنتی ترش٫ انتخاب اول من و پسرم هست. انتخاب همسرم هم قطعا یک پیتزای پستوی ترجیحا بدون گوشت یا مرغ هست. چون اصلا به نظرمون گوشت و مرغ میزنه طعم عالی پستو رو خراب میکنه. این رو هم بهتون تو پرانتز بگم که ما سه نفری یک خانواده استیک و برگر خوار وحشی هستیم که هر از چند گاهی بوی سیر و روغن زیتون و روکولا و ریحان و کره٫ ما رو به ذات واقعی بهشتیمون برمیگردونه. انگار زمانی که داریم از خوردن پیتزای ناپولیتن لذت میبریم٫ هیچ استیکی نمیتونه اغوامون کنه!

اصلا اگر دقت کنید٫متوجه میشید که ۹۵ درصد پیتزاهای ناپولیتن معروف ترین شف های دنیا٫ بدون مواد پروتئینی درست میشه.

تازه وارد بحث سالادها که میشیم میبینیم حقیقتا توی خیلی از سالادها فیله مرغ و گوساله٫ به زور وارد این سالادها شدند! برای هیچ کسی مهم نیست که سالاد سزار٫ سالاد آنتروکت یا سالاد گاردن با گوشت سرو میشه یه نه. بخوام خیلی روراست باشم باید بگم شاید فقط از فیله مرغ پنیری سوخاری داخل سالاد سزار٫ اون هم فقط تو تعداد انگشت شماری از رستوران ها نمیشه گذشت. من به شخصه فقط تو رستوران سنسو نمیتونم از فیله سوخاری روی سالاد سزار بگذرم. بقیشون دیگه خیلی برام مهم نیست.

بحث کلی من این بود که وگان ها٫ وجترین ها و گیاه خواران عزیز٫ با لذت تمام میتونند از شمار زیادی از غذاهای متنوع منوی رستوران ها لذت ببرند. تا زمانی که این همه غذاهای خوشمزه وجود داره که بودن یا نبودن گوشت در آنها هیچ تاثیری در مزه آنها ندارد٫ اصرار به درست کردن غذاهای دیگه که حول محور گوشت و مرغ درست میشه٫ امری ملال آور است.

درست کردن زرشک پلو با مرغ گیاهی٫ کباب تابه ای گیاهی٫ ژامبون و سوسیس گیاهی٫ همبرگر گیاهی و استیک گیاهی٫ به صورتی که تنوع باشد بسیار مطلوب است ولی به صورتی که به اجبار و زحمت بسیار منتهی شود کاری بی دلیل است.

خبر خوب اینه که شما خوشبختانه در ایران به دنیا اومدید! طبق بررسی های من٫ وگان ها و وجترین ها در کشورهای ایران٫ ژاپن٫ چین و ایتالیا٫ زندگی غذایی راحت تری دارند. در این کشورها غذاهای سنتی بسیاری وجود دارند که یا بدون گوشت درست میشوند و یا بودن گوشت در آنها تاثیر خاصی در طعم آنها ندارد. این امر قطعا به دلیل سابقه تاریخی٫ فرهنگی و غذایی غنی این کشورها است.

بله! واقعا یکی از کابوس های یک گیاه خوار میتونه زندگی در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس باشه.