طرز تهیه پیازسوخاری پفکی، قارچ سوخاری پفکی و موز سوخاری پفکی:

غذایهای چینی به دلیل طعم خوب آن و استفاده از ادویه های متنوع، بسیار فراگیر شده و به خصوص در کنار نودل چینی و تایلندی، در تمام دنیا مصرف بالایی دارد.

امروز قصد دارم طرز تهیه پیاز سوخاری، قارچ سوخاری و موز سوخاری را به شما آموزش بدم. بله خوندید! موز سوخاری!

این غذاهای سوخاری به طور معمول با سس تارتار ویا سس سوییت اند ساور (به آلمانی زوس اوند زاور) یا چیلی تای خورده میشود.

این مدل سوخاریهای پفکی جزو غذاهای سوخاری دسته بندی نمیشود چون بر خلاف غذاهای سوخاری با پودر سوخاری یا پودر پانکو درست نمیشود و قبل از سرخ شدن در مایعی خمیری شکل قرار داده میشود.

طرز تهیه مایع سوخاری یا خمیر بنیه:

برای درست کردن مایع سوخاری که بهش تو اصطلاح آشپزی خمیر بنیه نیز میگویند، کافیست یک پیمانه آرد سفید گندم نول را با یک پیمانه آرد دانه ریز ذرت مخلوط کنیم، یک قاشق چایخوری بکینگ پودر، یک قاشق چایخوری مایع خمیر خشک یا به همان مقدار مایع خمیر تر، یک قاشق چایخوری نمک، یک قاشق چایخوری فلفل سیاه و دو قاشق چایخوری پودر سیر را به آن اضافه کنیم و با دو عدد تخم مرغ و نیم پیمانه شیر پرچرب و نیم پیمانه ماءالشعیر مالت کلاسیک، کاملا مخلوط کنیم. در صورتی که مخلوط غلیظ بود کمی آب سرد به مواد اضافه گردد و در صورتی که خواستید حجم بالایی از این غذا را درست کنید، میتوانید مواد را به همین نسبتی که گفتم زیاد کنید. خوبست بدانید که این مواد را تا سه روز میتوانید بدون مشکل در ظزفی سربسته در یخچال برای مصارف بعدی در روزهای بعدی نگه دارید. این مایه دقیقا همان خمیری است که در درست کردن جوجه چینی استفاده میشود.

گاهی به خمیر بنیه کمی ماست و یا کمی شکر هم اضافه میکنند، خاصیت تخمیری ماست به پف خمیر کمک میکنه، شکر هم مانند کاتالیزور، پف کردن خمیر رو تسریع میکنه. از اضافه کردن این دو ماده خیلی نترسید، تو آشپزی باید خیلی چیزها رو با سعی و خطا به دست بیارید.

 

انتخاب پیازها برای سوخاری کردن:

برای پیاز سوخاری پیازهای بزرگ را انتخاب میکنیم، آنها را حلقه حلقه میکنیم، قسمتهای سر و ته پیاز را دور می اندازیم و بقیه را استفاده میکنیم.

 

انتخاب قارچ ها برای سوخاری کردن:

برای قارچ سوخاری، قارچ های کامل دکمه ای سفید و سفت و ریز را انتخاب میکنیم.

 

انتخاب موزها  برای سوخاری کردن:

برای موز سوخاری، چند عدد موز را به اندازه های یک سانتی متری حلقه حلقه میکنیم.

برای موز سوخاری مرینیت خاصی در نظر نمیگیریم ولی آغشته کردن موزها با عسل، بسیار آنها را خوشمزه میکند ولی این کار کاملا سلیقه ای است.

 

برای مرینیت قارچ و پیاز سوخاری از کمی روغن، پودر سیر، پودر زنجبیل، نمک  و آویشن استفاده میکنیم.

مواد  را از چند ساعت قبل در این سس مرینیت کنید و بگذارید کاملا طعم بگیرند.

به هیچ عنوان به مایع جوجه چینی روغن اضافه نکنید.

 

نحوه سزخ کردن سوخاری ها:

خوب میرسیم به سرخ کردن مواد. مواد  را از داخل سس مرینیت در بیاورید و درون مواد جوجه چینی بندازید تا کاملا آغشته به مواد بشوند، چند بار به هم بکوبید تا خمیر اضافی از روی مواد  ریخته شوند، سپس مواد را داخل روغن داغ بریزید و سرخ کنید. داغی روغن میبایستی در حد 180 درجه باشد، یعنی روغن کاملا داغ باشد ولی با حرارت ملایم سرخ شود.

به هیچ عنوان نباید سوخاریهای شما تیره رنگ شوند، سوخاریها را طلایی رنگ بردارید و اگر دیدید که درون جوجه ها هنوز پخته نشده، شدت شعله گاز را کم کنید. با یکی دو بار سعی و خطا میتوانید حرارت لازم را پیدا کنید. گاهی به شم آشپزی خودتان اعتماد کنید.

سوخاری ها را پس از سرخ کردن، روی دستمال یا آبکشی بگذارید که روغن اضافی آنها برود، توجه کنید که هر گونه غذای سوخاری به طور کلی غذای چربی است، با کارهایی مانند کنترل دمای روغن، استفاده از روغن مخصوص سرخ کردنی با دمای بالا و استفاده از دستمال مخصوص گرفتن روغن میتوانید میزان چربی غذا را کمتر کنید.

 

نوش جان!

خوب سوخاریهای شما آماده هستند! نوش جانتان! یادتان باشد که هر تکه سوخاری به این روش معمولا حدود 100 کیلو کالری انرژی دارد و هر مقدار کالری که به بدن شما به صورت غذا وارد میشود، میبایست توسط فعالیت بدنی شما خنثی یا هضم شود. این وظیفه ایست که بر گردن شماست و اگر انجام ندهید متضرر خواهید شد. همیشه به ورزش، فعالیتهای بدنی و اصلاح الگوی زندگی خود توجه داشته باشید. همواره به یاد داشته باشید که خوردن غذاها و خوراکیهای خوشمزه دنیا، یکی از بهترین لذتهای ما در این دنیا هستند، هیچوقت این رو از خودتون دریغ نکنید، کنترل شده بخورید و سعی کنید هم طراز خوردنتون، فعالیت بدنی داشته باشید تا بتونید از زیباییهای این دنیا لذت ببرید.

در پست دیگری نحوه درست کردن سس تارتار مخصوص این غذا را آموزش میدم.

من امین درویش هستم، سرآشپز مجموعه رستورانهای شبفود و کرنبری

با پست ها و آموزشهای دیگه من همراه باشید