طرز تهیه جوجه چینی:

 

جوجه چینی همانطور که از اسمش پیداست، غذایی چینی است که به دلیل طعم خوب آن، بسیار فراگیر شده و به خصوص در کنار نودل چینی و تایلندی، در تمام دنیا مصرف بالایی دارد.

این غذا به طور معمول با سس تارتار ویا سس سوییت اند ساور یا چیلی تای خورده میشود.

این غذا جزو غذاهای سوخاری دسته بندی نمیشود چون بر خلاف غذاهای سوخاری با پودر سوخاری درست نمیشود و قبل از سرخ شدن در مایعی خمیری شکل به نام مایع پانکو قرار داده میشود.

 

مواد لازم برای درست کردن مایع سوخاری پانکو جوجه چینی:

 

برای درست کردن مایع جوجه چینی، کافیست یک پیمانه آرد سفید گندم نول را با یک پیمانه آرد دانه ریز ذرت مخلوط کنیم، یک قاشق چایخوری بکینگ پودر، یک قاشق چایخوری مایع خمیر خشک یا به همان مقدار مایع خمیر تر، یک قاشق چایخوری نمک، یک قاشق چایخوری فلفل سیاه و دو قاشق چایخوری پودر سیر را به آن اضافه کنیم و با دو عدد تخم مرغ و نیم پیمانه شیر پرچرب و نیم پیمانه ماءالشعیر مالت کلاسیک، کاملا مخلوط کنیم. در صورتی که مخلوط غلیظ بود کمی آب سرد به مواد اضافه گردد و در صورتی که خواستید حجم بالایی از این غذا را درست کنید، میتوانید مواد را به همین نسبتی که گفتم زیاد کنید. خوبست بدانید که این مواد را تا سه روز میتوانید بدون مشکل در ظزفی سربسته در یخچال برای مصارف بعدی در روزهای بعدی نگه دارید.

 

مرینیت فیله ها:

 

برای درست کردن جوجه چینی بهتر است از فیله مرغ ریز استفاده کنیم، به این صورت که فیله مرغها را با سس مخصوصی که خودمان درست میکنیم مرینیت کنیم.

برای درست کردن سس مرینیت، یک فلفل دلمه ای سبز، نصف قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه، چند عدد حبه سیر تازه، نصف قاشق پودر زنجبیل، نصف قاشق آویشن کوهی و یک قاشق نمک را با یک قاشق غذاخوری سس کچاپ، یک قاشق غذاخوری سس خردل و یک پیمانه سس مایونز یا دو عد گوجه فرنگی و کمی ماءالشعیر کلاسیک، توسط بلندر یا مخلوط کن بزنید و کاملا مخلوط کنید.

فیله ها را از چند ساعت قبل در این سس مرینیت کنید و بگذارید کاملا طعم بگیرند.

به هیچ عنوان به فیله ها یا مایع جوجه چینی روغن اضافه نکنید.

همانطور که میبینید، من معمولا تلاش میکنم به جای ادویه های خشک از سیر تازه، گوجه تازه، فلفل دلمه ای تازه یا زنجبیل تازه استفاده کنم.

 

نحوه سرخ کردن سالم و کم روغن جوجه چینی:

 

خوب میرسیم به سرخ کردن فیله ها! فیله ها را از داخل سس مرینیت در بیاورید و درون مواد جوجه چینی بندازید تا کاملا آغشته به مواد بشوند، چند بار به هم بکوبید تا مواد اضافی از روی فیله ها ریخته شوند، سپس فیله ها را داخل روغن داغ بریزید و سرخ کنید. داغی روغن میبایستی در حد 180 درجه باشد، یعنی روغن کاملا داغ باشد ولی با حرارت ملایم سرخ شود.

به هیچ عنوان نباید جوجه چینی های شما تیره رنگ شوند، جوجه ها را طلایی رنگ بردارید و اگر دیدید که درون جوجه ها هنوز پخته نشده، شدت شعله گاز را کم کنید. با یکی دو بار سعی و خطا میتوانید حرارت لازم را پیدا کنید. گاهی به شم آشپزی خودتان اعتماد کنید.

جوجه چینی ها را پس از سرخ کردن، روی دستمال یا آبکشی بگذارید که روغن اضافی آنها برود، توجه کنید که جوجه چینی به طور کلی غذای چربی است، با کارهایی مانند کنترل دمای روغن، استفاده از روغن مخصوص سرخ کردنی با دمای بالا و استفاده از دستمال مخصوص گرفتن روغن میتوانید میزان چربی غذا را کمتر کنید.

 

نوش جان!

 

خوب جوجه چینی ها آماده هستند! نوش جانتان! یادتان باشد که هر جوجه چینی حدود 200 تا 250 کیلو کالری انرژی دارد و هر مقدار کالری که به بدن شما به صورت غذا وارد میشود، میبایست توسط فعالیت بدنی شما خنثی یا هضم شود. این وظیفه ایست که بر گردن شماست و اگر انجام ندهید متضرر خواهید شد. همیشه به ورزش، فعالیتهای بدنی و اصلاح الگوی زندگی خود توجه داشته باشید. همواره به یاد داشته باشید که خوردن غذاها و خوراکیهای خوشمزه دنیا، یکی از بهترین لذتهای ما در این دنیا هستند، هیچوقت این رو از خودتون دریغ نکنید، کنترل شده بخورید و سعی کنید هم طراز خوردنتون، فعالیت بدنی داشته باشید تا بتونید از زیباییهای این دنیا لذت ببرید.

در پست دیگری نحوه درست کردن سس تارتار مخصوص این غذا را آموزش میدم.

من امین درویش هستم، سرآشپز مجموعه رستورانهای شبفود و کرنبری

با پست های و آموزشهای دیگه من همراه باشید